Haftanın konularında gezinti...

Erdoğan-Gülen savaşının Avrupa basınındaki yansımaları ve Türkiye'nin "Erdoğan sorunu"na Avrupalıların bakışı, bir kısa yazıyı hakediyor diye düşünüyorum. Hele şimdi Salı günü Erdoğan'ın AB ile yeniden buluşması ve Türkiye'nin AB'ye üyeliği adlı yılan hikayesi yeniden gündeme gelmişken.
Unutmadan yukarıdaki "Avrupanın 1870'deki komik harharitası"nı bana gönderen Avrupalı sevgili Profesör dostuma da buradan teşekkür etmek istiyorum (kendisine "Profesör" denmesini pek sevmese de!) Haritayı bu yazıya almamın nedeni, 19'uncu yüzyılda bile bu diyarlara bakışı çok iyi yansıtması. Haritada "Türkiye" diye adlandırılan kısım, o zamanki Türkiye'nin esasen Avrupa ve Balkanlarda kalan kısmı (İstanbul ve Selanik merkezleri elbette). Anadolu ise "Küçük Asya" diye anılıp başı açık bir kız ile sembolize edilmiş. Gene burada bir vesileyle bahsetmrk istediğim ama duramayıp hemen çıtlatmak istediğim konu, gene aynı dostumun bana ilettiği ve 19'uncu Yüzyılda "Halkların karakteri"ni anlatan bir çizelge! Belgenin orijinalini Martta görmeyi umuyorum ama burada Türkiye halkından bahsederken, "Türkler ve Rumlar" deniyor. Tabii konu ilginç ve Avrupa'nın diğer halklarıyla da kıyaslar var. Hem ilginç, hem de eğlenceli olduğunu söylemeliyim!
Burada daha önce de bahsettiğim ve okumaya bir türlü fırsat bulamadığım bir kitap var. Alexander Dumas'nın ünlü romanı "Monte Christo Kontu" romanını mutlaka bilirsiniz. Kitabın alt başlığı, "Monte Christo kontunun gerçek hayatı", adı da "Siyahi General" evet Fransız İhtilali sırasında beyaz Fransızlara komuta eden bir de siyah general var. Pulitzer ödüllü kitap o general hakkında ve o general, Alexander Dumas'nın babası. Tom Reiss'in kitabı, insanın içine işleyen cinsten, çünkü roman tadında yazılmış, gerçek verilere dayanan bir eser, Brazilya'da icad edilen şu yeni edebiyat türünün iyi bir örneği (bu edebiyat türü henüz Türkiye'ye gelmedi malesef! Türkiye İslamcılık belasından kurtulsun, böyle şeylere de ilgi duyacak.) Kitabı okumak ve burada bahsetmek isterdim. Size güzel bir hafta diliyorum...